Å 2015

Efter 6 somre på Nordic Sea Anglings camp i Havøysund, blev det i 2015 tid til at se noget nyt. Det var et sørgmodigt farvel eller på gensyn til Havøysund, sekundært pga af de mange gode oplevelser jeg har haft der samt campens fortræffeligheder, men primært pga af alle de fantastiske mennesker i Havøysund, som er blevet virkelige gode venner... Rent fiskemæssigt, kunne jeg dog tydeligt mærke i 2014, at jeg havde brug for nye udfordringer i form af nye områder at fiske i, for at holde interessen og gejsten.

Derfor blev det i 2015 fra 8.-22. juli, til et ophold på sydspidsen af Lofoten, kaldet Å.

Området er enormt smukt med forrevne fjeldtoppe, små øer og skær, samt masser af træer og buske i modsætning til det nordligere Havøysund, hvor bevoksningen er mere sparsom. Campen ligger på selve havnen, som er en naturhavn der er udbygget. Vi har 6 udlejningsbåde(+en reservebåd) af typen Arronet 23.5 fod, som altid veludstyrede med elektronik.

Vejret deroppe virker, trods stedets umiddelbart udsatte position, noget mere stabilt end oppe nordligere i Norge. I den periode jeg var der, havde vi kun en dag vind over 10m/s. Jeg har derudover fulgt med 14 dage før samt 14 dage efter min periode, samt talt med guiden som har været på plads siden marts. Konklusionen er at man naturligvis aldrig er sikker, men at stabiliteten er noget større og chancen for fiskevejr er rigtigt gode.

Farvandet er præget af den voldsomme strøm som skabes mellem øen Mosken og Værøy, når tidevandet skifter. På sit højeste giver det afdrift på 4-5 knob ! Det giver mulighed for altid at finde afdrift, hvilket er fedt ! Men det giver også begrænsninger, fordi der er steder som ikke kan affiskes når strømmen er på sit højeste. De mange rev, øer og grundtoppe i området giver et rigt fiskeliv og en stor variation på et forholdsvis lille område. Mulighederne for fiskeri efter Torsk, sej og helleflynder er virkeligt gode !

Storsej fiskede vi i strømmen omkring grundtoppe, når den var på sit højeste. Ind i mellem stod sejen på 40-50 meter, men ofte kunne de fanges fra 30 og helt op til overfladen. Vel at mærke mange store fisk op til 17.5kg. Det gode ved at fange dem grundt, er at de så kan genudsættes, hvis man er hurtig og undlader vejning mv. Når det var bedst havde alle mand i båden maximalt flex på alle stænger, et vildt fiskeri at opleve !

Torskefiskeriet brugte vi ikke rigtigt tid på, det fiskes typisk på siderne af grundtoppe og kanaler imellem dem. Vi prøvede ikke at fiske skrænter på dybere vand. Men der kommer jævnligt målere på det lavere vand også, vi fik dem op til 17kg, men andre både fik dem op til 23kg. Dybden vi fik dem på var 25-50m. Et enkelt sted holdte så mange torsk, at vi efter to drev valgte at sejle væk, for at kunne fiske målrettet efter flyndere. På 25-40m fik man straks man kom i nærheden af båden bid, ca hver anden torsk var over de 10kg. Egentlig et superfiskeri, men ikke rigtigt det vi ledte efter. Men man kunne nok fange mange, hvis det var det man ville. Der var i øvrigt mange torsk som havde enormt flot farve af Kelpen de lever i, flotte næsten selvlysende orange mønstre. Bergstorsk, kalder svenskerne dem.

Flynderfiskeriet brugte vi helt klart mest tid på. Jeg lyttede til at starte med, meget til råd fra den faste guide på campen, men det er altid svært at overføre andres erfaringer og måder at fiske på direkte, synes jeg. Resultatet blev heller ikke særligt godt, før en mine faste norske kunder sagde, om jeg ikke bare kunne finde et sted jeg mente ville være godt, hvis kortet havde været over Havøysund. Jeg fandt en top et par sømil væk og afsted det gik, 5 timer senere havde vi landet 7 flyndere fra 113-130cm, samt mistet 7 mere efter udløb. Alle fisk på denne lille top. Den leverede over perioden flere flyndere endnu, ved ikke helt hvad der gjorde den så god, men sikke et fiskeri (tjek billedet af toppen, markeringer er KUN fra krogede flyndere>)  Den første uge havde jeg min søn Lukas med, samt de to nortske kunder som jeg har sejlet flere gange før i Havøysund. De er fokuserede på flynderfiskeri og gør det godt. Vi mistede dog besynderligt mange fisk den første uge, ved ikke lige hvorfor, men ca. halvdelen røg af efter udløb - både på jig og på død agn. Fiskeriet blev måske også lidt for stereotypt ind imellem, da begge nordmænd gerne ville fiske med agn og min knægt Lukas, tog en del pauser for at sove teenagetimerne ind ;-)  Jeg fiskede så med Jig, men har en tro på at 1-2 skal fiske med agn og 2-3 med jig, for at trække fisk ind til båden. Vi fik samlet set 12 flyndere i båden den første uge op til 144cm. Den største fik vi den ene gang på ugen, hvor vi fik en sej på 3-4kg og tacklede op med den. Der gik ikke mere end 15min, så sad den store på den...  De andre 3 både på campen fik 3-5 flyndere samlet set på ugen, men fiskede heller ikke rigtigt målrettet efter dem. Den ene var dog 170cm !

De erfaringer jeg gjorde mig den første uge, kunne jeg naturligvis bruge i den anden uge. Til gengæld havde de to som havde hyret guidebåden, aldrig fisket flynder før, faktisk havde den ene aldrig fisket på havet. Det viste sig også at vi måtte slås en del mod søsyge, i nogle tilfælde på blankt hav. Men de kæmpede det de kunne :-)  Vi fiskede en del storsej og jeg fik landet en ny Teamrekord på 16.3kg, det var mit personlige mål for turen, udover at Lukas skulle have en flynder over 20kg, og den kom jo ret hurtigt :-) Vi landede en hel del store sej, hvilket gav gutterne fra Stockholm lidt øvelse i at bruge grejet til at få fiskene til overfladen. Efterhånden tog vi også nogle flynderpas, når tålmodigheden var til det. Blev det så for kedeligt, så røg vi ned og fiskede storsej :-)  Inden den sidste dag, havde vi 9 flyndere i båden, men jeg havde sat krogen i de 8 første af dem. Nogle havde jeg så givet videre så kunderne kunne fighte dem, andre hyggede jeg mig selv med. Vi havde fået dem op til 130cm, men min guidekollega, Hannes Ribbner, fik på den anden sidste dag, en flynder på hele 210cm ! Den huggede på en plads vi havde affisket ½ time før han fik fisken, så vi var nu egentlig på ret sted, øjensynligt ikke på rette tidspunkt... På sidstedagen fik jeg en 123cm på Nikos Top, som den blev døbt, stedet som var periodens klare topscorer. Da vi søgte videre derfra, lå en anden af vores både med en god flynder på og havde allerede fået en på ca 50kg tidligere. Jeg søgte det sted jeg fandt mest interessant i nærområdet og lagde båden til rette. Andreas der, som tidligere anført, aldrig havde fisket havfiskeri før, kørte sin Westin Crazy Daisy Lively Gadus jig lige ned i hovedet på en stor flynder. En god fight tog sin begyndelse, faktisk måtte de to svenskere to gange bytte stang, da de blev så trætte i armene på de 15 min det tog at få fisken til båden. Heldigvis fik jeg sat hajkrogen i kæben på flynderen første gang den kom op, når teknikken ikke sidder 100%, kan en større flynder være en ordentlig mundfuld at hive op ! Men op kom den og vi fik den sikret ved bådsiden og taget billeder, inden den blev sat fri igen. En fantastisk fin fisk på 162cm, sikke en jubel :-) Westin Crazy Daisy i farven Lively Gadus med Curltail, var i øvrigt ugens klare topscorer på flynderne. Den store 210cm fisk tog præcis samme jig, ligesom en yderligere over 50kg. Ingen tvivl om at Westin har ramt helt plet med denne jig. Et must i grejboxen, hvis man skal en tur til det nordlige Norge !

På ugerne havde de 23 flyndere vi fik i båden en gennemsnitslængde som lå over 120cm, det tror jeg aldrig jeg har oplevet før ! Vi kunne have været mere heldige med de store, men må også erkende at det kan blive dyrt at mangle lidt erfarenhed, samt at vi oplevede 3-4 gange at liner knækkede på store fisk... Jeg tænker at resultatet kan gøres bedre næste år, med de erfaringer jeg har gjort mig med området og ser frem til udfordringen. Jeg er ikke det mindaste i tvivl om, at området har enormt potentiale ift store flyndere, må se om ikke vi får lidt flere op næste år. Når det er sagt, så er fisken på de 162cm, faktisk den største som jeg har guidet op, så utilfreds kan man jo ikke være. Her er serien af flyndere, enormt flot gennemsnit synes jeg og helt utroligt slet ikke at få fisk under 90cm. Skal sådan noget fortsætte, kræver det disciplin og mange genudsætninger...;

90-94-94-101-101-109-113-117-118-119-121-123-123-123-123-124-124-128-128-130-130-144-162cm.

Jeg krogede selv de 14 af turens landede flyndere, men gav en del væk, som kunderne så fightede. Har efterhånden lige så stor glæde ved at se andre fange dem, som ved selv at tage kampen op. Vil naturligvis gerne fange den helt store, men så snart de når 10-15kg, er det en sjov fisk at fange. Må se om den helt store viser sig næste år, hvis ikke er det faktisk ok.

Udover ovenfor beskrevne fiskeri, fangede vi en hel del makrel til agn. Andre både fiskede også lidt flade i vigene og fik flotte glashvar over kiloet samt nogle rødspætter. Der blev ikke fanget mere end et par havkatte på campen mens jeg var der, men den ene var en flot fisk på 10.5kg. En havtaske på 19kg blev også landet, desværre er en sådan vel nærmest umulig at fiske efter.

Som oplevelse skal spækhuggerne også nævnes; vi brugte vel 3 timer den ene dag på at sejle rundt med dem, fotografere, filme samt simpelthen beundre disse fantastiske dyr. Det var for mig TURENS oplevelse. Vi kunne komme helt ind på ca 10 meters afstand og havde dem til svømme under båden osv. Nogle fortrak, når vi kom tæt på, mens andre virkede nysgerrige. Der var HØJ PULS i båden, det er virkelig noget som gør indtryk, men som er svært at forklare. SKAL opleves !

I 2016 skal jeg guide på Campen i Å fra 6/7 til 20/7. Min store dreng Lukas skal med den ene uge og derudover har jeg booket alle pladser i guidebåden i ugerne. Skulle nogle have interesse i at følge med derop, skal I være velkomne til at skrive til mig på nikolaj@teamsvinet.dk  Indtil videre har nogle stykker skrevet og spurgt til destinationen, men vi har ikke lavet nogle endelige aftaler endnu. Områdets potentiale er indiskutabelt og jeg føler mig ret overbevidst om at vi kommer til at høre en hel del mere derfra, i hvert fald ser jeg frem til næste sæson ! Tak til Nordic Sea Angling og Jimmy Andersson, for at give mig chancen for at guide deroppe og for alle oplevelserne. Tak til de faste guider i NSA, for altid at være nogle fede fyre at spendere tid sammen med, så ukomplicerede og positive mennesker !!  Læs mere om destinationen på www.nordic-sea-angling.se

| Svar

Nyeste kommentarer

13.01 | 13:04

noget det tilsalg og hvad er prisen

28.09 | 06:24

Nice post!..good information,it is really helpful..it really impressed me alot and i just loved it.Thanks for posting @ https://packersmoversmumbaicity.in/

15.06 | 12:10

Packers And Movers Hyderabad Local Household Shifting Service, Get Free Best Price Quotes Local Packers and Movers in Hyderabad List, Compare Charges, Save Money And Time @