Å 2020

Dette års tur til Å på Lofoten, i Norge, adskilte sig væsentligt fra de foregående 5 års ture. Covid 19 gjorde, at vi kun kunne tage imod kunder fra ganske få lande, derfor var der meget få gæster.
Den første uge var de kunder jeg skulle have i guidebåden fra Sverige, og dermed forhindrede i at komme. På den baggrund havde jeg ingen kunder. Tiden gik i stedet med lidt sysler på campen og med at hjælpe de to både vi havde  med gæster, som i begge tilfælde kom fra Norge. Jeg havde to dage på vandet med kunderne, her havde vi faktisk rigtigt fint fiskeri; Vi fangede mængder af torsk op til 15kg, vi fik sej op til 15kg og så blev det til 9 flyndere op til 20-25kg. Glade kunder og dejligt vejr.

Ved siden af fiskede jeg og de andre guider et par aftenture, jeg fiskede selv kun med store agnfisk efter flynder og allerede første aften, fik jeg hugget jeg ventede på. Flynderen tog en sej på mere end 3kg og da jeg gav modhug, reagerede den helt roligt, ved afslappet at svømme væk. Efter 5-8 sekunder spyttede den desværre agnfisk og krog ud. Agnfisken var ridset og riftet af tænder, fra snude til hale....
Jeg fiskede resten af turen med stor agnfisk, men fik aldrig tilbudet igen.
På guideturene fangede vi 5 flyndere, men intet stort.
Det sjoveste var faktisk den aften Alexander og jeg dyrkede kastefiskeri efter Lubber. Fiskeriet foregår ved stengrunde hvor der er meget kelp. Vi fisker med let udrustning og små jigs. Lubberne hugger højt og lavt, de er rigtigt fine fightere med lange udløb på det spinkle grej. Første aften landede vi den ene lubbe efter den anden, lige udenfor havnen. Flere gange stod vi med dobbelt hug og efter 90 minutter havde vi landet flotte 30 lubber op til 4.5kg. Gasnke godt og meget fornøjeligt. To pas mere blev det til under turen efter den herlige fighter, her blev det til henholdsvis 20 og 15 lubber, inklusiv en ny PR til mig på 90cm og 5.5kg. Min ven Alexander fik den længste på 92cm, hvilket er den største de har fanget på campen, ligesom vores 30 på en aften var det bedste lubbefiskeri de har oplevet. Klart at anbefale, hvis nogen tager en tur derop !

I den ene norske båd lykkedes det at lande en fin flynder på lige over 2meter, dejligt med glæde på campen.

Dette år havde vi også den store oplevelse, at en familie af spækhuggere havde taget ophold i campens nærhed. De store dyr flytter sig, men var altid til at finde, hvis man brugte energien på det. Vi oplevede helt fantastiske stunder med de tydelig intelligente hvaler, både når de fiskede, når de legede og når de kom til båden for at se hvad vi egentlig var for nogen.

Uge 2 kom min søn Lukas og et hold danskere fra mit nærområde og fiskede med. Vi havde en virkelig hyggelig uge som startede med lyn og torden, da vi allerede efter 30 min den første dag, fangede en debutflynder på 151cm, flere fulgte på dagen samt sej op til 14,5kg. En virkelig smuk dag, hvor vi også havde heldet med os. Held som vi skulle mangle senere på ugen. Dag 2 var det blæsevejr og vi blev på land, mens tredje dagen igen bød på ok fiskeri med 3 flyndere op til 25kg. Vi fik dog ikke kontakt til den store. To af de både vi lå i område med var mere heldige, med flyndere på 202 og 188cm. Den sidste var vi ovre og assistere med landingen af, da min fiskeven Jakob Lindberg, var alene i båden. Selvom Jakob er den mest hardcore havfisker jeg kender, så er det sin sag at manøvrere båden i strøm, mens man fighter så stor en fisk. Da jeg havde sat hajkrogen igennem kæben og landet fisken, var Jakob tydeligt lidt "skuffet", han fiskede efter fisk over 2meter. Jeg kender ingen så målrettet og dedikerede i deres fiskeri som ham, ukueligheden skulle også blive belønnet rigeligt.
De sidste tre dage af turen, var de bedste ift tidevandet efter de store dronninger i Moskenesstrømmen. Vi gik all in og gik kun efter den store; store agnfisk og drev hvor de plejer at komme. Et par af de andre både som fiskede tæt på os fik en del mindre fisk, da de både fiskede jig og mindre agnfisk. Vi satsede det hele på den store, efter de første dages gode fiskeri.
De tre dages fiskeri gav ganske få kontakter og blot en landet flynder, som var af størrelsen mindre, på en sej som ikke havde størrelsen, da vi var løbet tør, sidst på dagen. Vi havde i et par tilfælde kontakt med store flyndere, men vi fik ikke kroget dem som de skulle desværre. Når man fisker 10 timer og der er 1-3 kontakter dagligt, kan det være svært at have koncentrationen, når det utrolige indtræffer, det er ret menneskeligt. Jakob, som fiskede ganske tæt på os det meste af tiden, mesterede det. Den ene dag, lå han mere end 10 timer alene og fiskede med tre stænger, uden at få et hug. Men da hugget kom, var han klar. Jeg sejlede til ham og hjalp med det sidste af landingen og opmåling af hans nye PR, en dronning på 235cm !
Det kan være svært at sige hvorfor fiskeriet bliver så stillestående i perioder, ingen tvivl om at fiskene er der. Den dag vi tog hjem, skrev Jakob allerede tidligt, at fiskeriet var helt forandret, med mange hug til følge. Den dag landede Jakob endnu en flynder over 2m, på 223cm. Han mistede imdlertid også en, som var tæt på at tømme hans hjul i første udløb ! På 5 dages fiskeri fangede Jakob ikke færre end 7 fisk over 150cm, et helt utroligt fiskeri. Han tog dog afsted igen 14 dage senere, også på denne tur landede han 2 dronninger på 220 og 237cm. Jeg tor ikke at der findes andre i verden, som  har landet 4 flyndere over 220cm. Men HVIS der gør, er jeg ret sikker på at de ikke har gjort det på en måned, samt ved alle 4 fisk, været alene i båden. Hatten af for Jakob; hans drive, hans viden og hans passion er uden fortilfælde.....

Vi havde på sidste dagen nogen helt fantastiske oplevelser med spækhuggerne ved og under båden, men fiskemæssigt havde vi ikke heldet og dygtigheden. Muligheden for stor fisk, bliver ikke større end den er på Å, ved ret tidevand.
Lukas kæmpede med stor agnfisk hele ugen, men som den eneste fik han aldrig tilbuddet. Jeg håber det sker næste år, når vi igen skal til Nordic Sea Anglings camp på Å. Inden da, har jeg aftalt et møde med Jakob, både for at få lidt tekniske fif samt for at samle lidt af hans HAIL, som man altid har brug for, når det gælder store fisk ;-)

Tak til kunderne og til Nordic Sea Angling for endnu en dejlig sommertur til smukke Å !

| Svar

Nyeste kommentarer

13.01 | 13:04

noget det tilsalg og hvad er prisen

28.09 | 06:24

Nice post!..good information,it is really helpful..it really impressed me alot and i just loved it.Thanks for posting @ https://packersmoversmumbaicity.in/

15.06 | 12:10

Packers And Movers Hyderabad Local Household Shifting Service, Get Free Best Price Quotes Local Packers and Movers in Hyderabad List, Compare Charges, Save Money And Time @