Pedasi, Panama 2009

Pedasi, Panama november 2009

Den 5. november mødtes vi med resten af holdet fra Getawaytours i Kastrup lufthavn, for at starte rejsen til Panama som vi havde set frem til i et år.

Det var med store forventninger om tun, roosterfish, cubera snappers, wahoo, dorado og andet vi tog af sted. Det særlige ved Panama er at fiskene her findes i alvorlige størrelser, mange +10 fisk, og det var en grundene til at vi valgte netop denne destination.

Hovedsageligt var det dog at det skulle være et af de sikreste steder at komme i kontakt med stimer af  yellowfin tun, der stod som drømmefisken for os alle.

Fiskeriet er lagt an på fiskeri med store poppers, ikke trolling. Dette var også en af årsagerne til valget, det betød meget for os at få hugget med samt at kunne fiske alle mand.

Campen i Pedasi, Panama ligger ganske afsides ca. 5 timers kørsel fra Panama city. Det er en mindre camp som bare rummer plads til 9 mand. Disse fordeles på campens 3 glasfiberbåde med twin-motorer. Campen bestyres af franskmanden Pascal, som er en erfaren fisker med store menneskelige og sprogmæssige egenskaber.

Forberedelserne havde været grundige, for at undgå oplevelserne af grej som bliver splittet ad af hyperstærke tropiske fisk. Også den første dag i campen inden det gik løs, blev brugt på at trimme grejet til at kunne klare det yderste.

Desværre blev der ikke brug for så meget styrke som vi havde håbet. Fiskeriet svigtede i høj grad mens vi var i Panama. Den første dag landede vi bare en fisk over 10kg,- en wahoo på 13kg.

Vi troede at vi ville møde resten af holdet og høre fortællinger om hvor det skulle ske. Men de havde haft værre fiskeri end os…

Pascal havde stor tiltro til at fiskeriet ville løfte sig som det plejer, men det skete ikke.

Vi fiskede meget med store agn og fik forklaret vores skipper at vi udelukkende ønskede at bruge tiden efter større arter, det bevirkede at vi opnåede kontakt med dem, mistede nogle og landede nogle. Men vildt blev det aldrig.

Vi arbejdede hårdt med de tunge popperstænger 9 timer dagligt, hvilket satte sit præg på fysikken. Men vi bed det i os for at opnå så mange af vores mål som muligt trods det at fiskeriet ikke flaskede sig.

Cubera snapper fiskede vi efter dagens tre sidste timer hver dag, grundet tidevandet. Vores skipper forklarede at under de forhold vi fiskede skulle vi have stigende vand, for at opnå et fiskeri som kasetede noget af sig. Vi forsøgte flere gange tidligere på dagen, helt uden kontakter.

Typisk opnåede vi en kontakt pr dag til cubera ved fiskeri sidst på dagen. Vi opnåede alle tre at kroge en Cubera, men en nåede bunden på rekordtid og knækkede herved linen mod stenene, en anden tog popperen efter den var hægtet op på linen hvorved forfanget blev forkortet og linen raspet over mod fiskens skarpe gællelåg eller krop og en mistede simpelthen krogholdet. To af disse fisk bedømte skipper til at være fisk over 30kg….

Cubera´en blev vores mål dernede, en fisk vi VILLE have. Begæret blev med dagenes strabadser større. To gange oplevede jeg at have angreb på popperen af cubera, blot for at se en hurtigere jack crevalle glide ind foran den røde kæmpe og snuppe popperen…

Det var spændende, men utroligt enerverende. Det lykkedes ikke at fange en cubera i vores båd, men det er en fisk vi alle føler vi har et udestående med på et tidspunkt ude i fremtiden.

UBETINGET den stærkeste fisk jeg har oplevet….

På campen blev der i denne svære uge kun landet én cubera som vejede ca. 15kg.

Jacks fangede vi alle steder, specielt undertegnede som faktisk ikke fangede andre arter end jack crevalle de første tre dage. Det var ved at udvikle sig til en forbandelse…

De vejede mellem 5 og 8kg og huggede især nær store sardinstimer som blev jaget til overfladen.

I disse situationer fangede vi dem med mindre poppers og stickbaits, på dette grej kommer de stærke jacks kræfter virkeligt til udtryk. De er fantastiske sportsfisk, men vi kom bare ikke efter dem og størrelsen varierer ikke meget. De kan blive op til ca. 12kg, men er typisk meget store når de vejer 10kg.

En del blev også fanget som bifangster under fiskeriet efter cubera og roosterfish, her var grejet dog overdimensioneret de hurtige men dog mindre fisk.

Det blev også til to andre arter ar jack, en utroligt smuk blue jack på 5kg smat en mindre horseeye jack på 2kg, begge ved fiskeri efter rooster ved stenrev tæt på land.

Yellowfin tun kiggede vi langt efter de første par dage. Siden mødte vi dem et par gange, det var dog mindre tun op til ca. 3kg som var svære at lokke til at hugge på vores store agn. Jesper fangede en enkelt gudesmuk tun på 3kg. De andre både landede et betragteligt antal på mindre woblere men ingen over 5kg.

En erhvervsfisker kom dog ind med en tun omkring 30-40kg, hvilket fik os til at satse turens to sidste dage fra morgenstunden på at sejle længere ude og søge dem.

Den første dag fandt vi dem ikke. Vi fandt dog en masse flydende træstammer mv. Her fik vi helt klassisk kontakt til en del dorados, men de var også svære at lokke til at hugge for alvor. Ofte fulgte de blot agnen. Men et skift til rapalawoblere samt lidt trolling rundt om drivtømmeret bragte en håndfuld hug og 3 landede fisk op til ca. 10kg. Doradoen var en af de få arter som Jesper ikke fik fanget på turen, han brillerede ellers i den grad og var klart bedste mand på båden denne uge.

På turens sidste dag beordrede vi igen båden, det havde klart fordele at kunne tale spansk med de indfødte skippere der ikke taler ét ord engelsk,  direkte ud fra kysten i søgen efter fugle og dermed jagende tun nedenunder. Efter en times sejlads nåede vi et større område med jagende fugle. Delfiner brød konstant overfladen under deres jagt på fødefisk. Skipper stoppede båden uden at have set tun og bad os starte fiskeriet, det gav dog intet på de stickbaits vi brugte. Skipper bedte os derfor om at skifte til store poppere, han mente at tunene var under delfinerne og at larmen fra popperne ville gøre udslaget.

Efter at have skiftet kastede jeg popperen efter bedste evne og fik straks flex på klingen, det var imidlertid fordi linen havde viklet sig rundt om vingen på en af de mange fregatfugle…

Jesper derimod stod med fast fisk, tilmed en som kunne tage seriøse udløb fra det store stella hjul.

Snart var jeg klar igen, kastede og fik igen flex på klingen,- og endnu en fregatfugl ?!

Jespers fisk kom til bådsiden og efter lidt fumleri med gaffen(de kunne godt trænge til en læreperiode på FIRST-TIMER i at bruge gaf…), blev en supersmuk yellowfin tun hevet indenbords. Euforien var stor, et af de store mål var nået !

Tunen fik vi vejet til 17kg, det skulle vise sig at blive turens største fisk for vores vedkommende.

Men Kim og jeg manglede stadig en tun hver. De var stadig aktive, men lavede en del fejlhug på de store poppers. Vi krogede dog hver en, begge mistede krogholdet efter kortere fights. I mellemtiden fangede Jesper endnu 2 tun,- dygtig var han- lige dygtig nok :o)

Endelig fik jeg kroget en fisk og kæmpet på livet løs med at holde kontakten, tunens speed er imponerende. Det gælder virkelig om at være vågen for at undgå løs line når den svømmer mod båden. Igen fumlede bådsdrengen noget med gaffen, men til slut blev tunen gaffet i maven og hevet ombord. 11kg og jeg var super lykkelig.

Jesper fangede endnu to tun og nåede op på 5stk, mens jeg måtte nøjes med en enkelt og Kim ikke fik nogen. Efter godt et par timer, dykkede tunene og var væk.

De vejede mellem 8 og 17kg, en enkelt blev sat ud resten lavet til tunbøffer på grillen samt carpaccio. UGENS MÅLTID !

Roosterfish var også en af de fisk vi hjemmefra havde set frem til at fange. De fanges på destinationen i størrelse om omkring gældende verdensrekorden på 51kg, men kunne vi få fisk mellem 10 og 20kg ville være yderst tilfredse…

Vi fik kontakt til roosterfish i den klasse ved et par tilfælde under fiskeri efter cubera på de undersøiske stenrev. Desværre blev de endten slået i kapløb om maden af hurtigere jacks, fejlhuggede eller mistede krogholdet.

Det blev til Rooster på 6.5 og 7kg i et dobbelthug, hvilket ikke er usædvanligt. De er MEGET nemmere at få til at hugge når de jager i flok end når de optræder som enkeltfisk, hvor de tit blot følger agnen med den karakteristiske rygfinne fri af vandet.

Derudover fik storfangeren Jesper fisk på 4 og 8.5kg ved landnært fiskeri på lettere grej. PR til både Jesper og jeg, så fint men under forventning.

Kim fik ikke roosterfish, trods at han havde flere efter samt en kroget under sidste dags fiskeri. Samme dag som endte uden tun og mistede krogholdet i en cubera. Meget kunne have ændret hans tur til det gode den dag ved at nå en række mål, men han var forfulgt af uheld…

Samlet landede vi:

1 Blue jack på 5kg

1 Horseeye jack på 2kg

2 Amberjack op til 2kg

5 Sierra/spansk makrel op til 5kg.

1 Threetail på 2kg.

1 African pompano på 5.3kg.

1 Bonito på 2kg.

Jesper fik 7 arter, Kim 6 arter og Nikolaj 7 arter.

Samlet set var turen en stor skuffelse for os, vi havde langt fra det fiskeri på store bomstærke fisk som vi havde håbet på.

I glimt fik vi set stedets potentiale, men det var alt for korte perioder.

Når man fisker er det altid en risiko at løbe ind i en dårlig periode selv i højsæsonen, men jeg har aldrig tidligere for alvor oplevet det på mine udlandsrejser.

Det skete for TEAM SVINET denne gang og det føles vældigt tungt at det skulle ske på netop denne drømmerejse.

De to andre både fik enkelte drømmefisk; 1 amberjack på 16kg, 1 cubera snapper på 15kg samt 1 roosterfish anslået til omkring 20kg.

Jeg vil ikke afvise at jeg vil tage derover igen, jeg føler mig overbevist om at mulighederne for store fisk er enorme under gode forhold, måske de bedste som fås.

Det er dog ikke en udskrivning man som skolelærer laver hvert år…

Havde jeg pengene var næste rejse derover booket for at tage det ENDELIGE OPGØR med den store, røde cubera snapper !

Det skal anføres til evt. interesserede fiskere, at lodgen/campen er udpræget for lystfiskeri.

Der ligger ingen butikker, restauranter, barer eller andet i området.

Maden indtages på lodgen og består typisk af de fisk man fanger, samt enkelte dage med kylling/oksekød. Fiskene er utroligt velsmagende så det er godt !

Man fisker så meget af dagen, at det faktisk ikke er et minus. Der hører en pool til lodgen, derudover kan der købes øl, vin mm. i lodgens bar. Mere er der ikke brug for når de store poppers har ”suget” kraften ud af kroppen hele dagen…

Skulle nogen ønske flere oplysninger, have spørgsmål m.v. er I velkomne til at kontakte os via hjemmesiden.

Nikolaj Hjorth

| Svar

Nyeste kommentarer

13.01 | 13:04

noget det tilsalg og hvad er prisen

28.09 | 06:24

Nice post!..good information,it is really helpful..it really impressed me alot and i just loved it.Thanks for posting @ https://packersmoversmumbaicity.in/

15.06 | 12:10

Packers And Movers Hyderabad Local Household Shifting Service, Get Free Best Price Quotes Local Packers and Movers in Hyderabad List, Compare Charges, Save Money And Time @