ÅRET 2012

Vinterbulefiskeriet

Indsejlingen til Vedbæk havn i februar,- mangler bare isbjørne...

Bulefiskeriet i 2012 blev aldrig det helt vilde. Der var lidt torsk i januar og vi landede 6 stk målere omkring Ven, som var det område vi satsede på. De to største vejede 13.8kg og 14kg, største til Jesper Lyngsie. I slutningen af januar blev vi imidlertid overrasket af isen og frøs inde i havn....  Der sad vi så fast i det meste af februar måned. I den periode blev der faktisk fanget en del torsk på de nordligere pladser, også målere. Vi nåede godt 10 turer på havet inden isen kom.

Mod slutningen af februar gav kong vinter slip på First-Timer og vi tog en tur på sundet. Det blev dog ikke en lang tur, da tanken viste sig at være utæt i toppen. Båden blev taget op og skulle repareres....

Efter reparationen droppede vi øresund og satsede på østersøen ved Stevns. Det blev til en række ture, Kim og Jesper var ret flittige. Men fiskeriet kom aldrig, efter hvad vi ved havde de andre både heller ikke noget fiskeri dernede. Men sådan er Stevns, man kan få drømmefiskeri men kan også få en ren nitte...

6 målere for 2012 er det dårligste resultat siden vi startede op med hjemmesiden, men som beskrevet ovenfor havde det sine årsager. De 6 målere bliver dog suppleret af 2 mere, som blev fanget henne i december 2012 :-)

Største torsk fra sundet 2012 kom fra ØBY med skipper hans Hagerup ved roret og blev fanget syd for Ven, den rundede de 21kg :-)

Sommerbulefiskeriet

Største sommermåler 12.7 kg

Sommerfiskeriet foregik for vores vedkommende også ved Ven. Det blev til en del ture og der var generelt godt med fisk og fine lodninger derude. Det var ikke det vilde "målersus" men  vi fik da landet 4 stk over sommeren i First-Timer. Den største fangede Kim Jæger, den vejede 12.7kg.

Trollingfiskeriet

12.9kg han-laks, ny TR :-)

2012 førte til nye teamrekorder for både laks og havørred !

Det er den gode del, de dårlige del er at First-Timer heller ikke i år nåede til Møn. Men i 2013 skulle den være sikker, vi har nemlig lejet sommerhus i en uge dernede midt i april :-) First-Timer nåede dog på laksefiskeri; det skete i starten af maj hvor Kim, Jesper og Sebastian tog turen til Ystad og forsøgte sig. de var alle lidt rustne, men da først sideplannerne blev vendt rigtigt gik helt ok !  Det blev til lakseskæl i båden, 5stk op til 8kg er da ikke en tosset start. Meeeen i 2013 skal der en stor laks i båden !!

Første tur på Østersøen efter de blanke, var med Nikolaj Bielecki og David Thormar i MOJO. dagen startede med at jeg sov over mig. Da jeg endelig nåede frem til de tålmodige, så ville GPS´en ikke fungere... Så vi endte med at bruge en gaaaaammel bærbar gps. Vi fik en enkelt blank lige over 10kg til David.

Senere på sæsonen var jeg afsted, med Klintholm som udgangshavn, i ELVERHØJ sammen med skipper Jackie Månsson. Jackie er ret erfaren i trollingfaget, så der var mange gode tips og iøvrigt masser af hygge på vores tre fælles ture. Blanke fik vi også; 14 laks og 1 havørred må siges at være fint på tre ture. Heriblandt to laks på 12.5 og 12.9kg som de største, begge til Nikolaj samt havørred på 3kg. Så var teamrekorderne løftet !

Det blev også til en tur med TERKEL og min kammerat Rene i slutningen af april, en tur hvor jeg skulle være den erfarne...  Det gik nu ret godt, vi fik 10 laks i båden med 3stk over 10kg. Super dag :-)

Torskene på Lous flak måtte så i efteråret stå til måls for First-Timers trolling. Et fiskeri som gav rigtigt fint med torsk. Kim og Jesper hyggede sig faktisk med det derude !  Så mooon ikke at 2013 bliver året hvor laksene for alvor skal fanges af Team Svinet ? Med det lange tilløb vi har taget er der jo virkelig lagt i ovnen....

Medefiskeriet

Kilos makrel fra NV-revet

Jesper var en del efter makrel i First-Timer og havde flere gode ture. blandt andet fik han og Nikolaj Bielecki 40 makreller på flåd på en tur. de helt store udeblev, men en del fine op til kiloet kom da i båden. Nogle blev endda røget hjemme i sommervarmen over et par pilsnere...

Fladfiskene gjorde Kim og Jesper også lidt ved. Det blev til enkelte gode ture i antal, men det kneb faktisk med at få specimen eksemplarer må vi erkende... der var ellers i perioder rigtigt fint fiskeri på disken efter både skrubber og rødspætter, en del rigtigt fine eksemplarer blev taget i 2012.

Pighvar og slethvar fik vi ikke gjort noget ved i 2012. Ligesom hajfiskeriet i kattegat efter pighaj også blev forsømt, det ligger stadig som projekt og venter.

Udenlandsfiskeri

TR flynder på vej til båden.

I 2013 tog Jesper og jeg sammen afsted til Sørøya med Jespers sædvanlige hold. Jesper skulle sejle halvdelen af holdet i en Arronet og jeg resten i guidebåden. Som altid var vejret lidt blandet, men egentlig ok for Sørøya i marts/april. Holdet er super hyggeligt og god mad var der nok af !

Fiskemæsssigt fik vi 393 målere med en gennemsnitsvægt på 14.66kg. 177stk i guidebåden og 216 i Arronet´en. Jesper fangede 42 målere, men jeg fik 62 målere - heraf de 29 på samme dag med snitvægt på 16.1kg... 30stk samlet var over 20kg, med den største på 28.2kg til Thomas Høi Hansen AKA Dr.Død. Jesper fik en enkelt over 20kg, jeg fik 5stk. Der var generelt set højere snit på målerne end tidligere år, 14.66kg er ret flot snit på målere samlet set.Men vi manglede de store grise over 30kg...

I starten af juli tog Kim og Jeg afsted på Teamet´s anden udenlandstur i 2012. Destinationen var Havøysund og vejrudsigten var ikke god for den første uge, hvorefter Kim skulle hjem og jeg blive en uge mere. Bedre blev det ikke da vi kom op til uklart vand. Fiskeriet var derefter, to dages hårdt fiskeri med et par enkelte mistede flyndere i god størrelse men kun mindre fisk i båden. Kim var ikke i godt humør, men kæmpede for at hæve sin PR som var 31.5kg. Det lykkedes ham i hårdt vejr en nm fra havnen og med så meget afdrift at jeg konstant måtte holde båden, at kroge fisken han ledte efter. Landet blev den også og målt til 135cm og ca 34kg. Den gav ham igen farve i kinderne og tro på tingene, de næste dage slog han til to gange og forbedrede begge gange sin PR. Nu var fiskene så begge over 50kg og måske også noget større; 152cm var den første og 153cm var den sidste. Det kan man da kalde at udnytte sine muligheder !!  Kim har i sit liv fanget 10 flyndere, de 5 af dem vejer over 30kg - den er der ikke mange der stikker !!
Udover Kims fisk, landede vi nogle mindre flyndere samt fisk på 128cm og 140cm. Ganske godt i lidt tvivlsomt vejr :-)

Efter Kim var taget hjem, fik jeg et nyt hold. Og så fik jeg selv lidt gang i fiskeriet efter jeg den første uge, mest sejlede båd. Én dag med godt vejr, gav mig fisk på 24kg, 139cm og en ny teamrekord flynder på hele 156cm. Derudover fangede gæsterne nogle mindre flyndere samt eksemplarer på 23kg og en på 133cm. Personligt snuppede jeg også en fin sommertorsk på 19.3kg.
Rødspættefiskeriet fik vi ikke rigtigt gjort noget ved i år, enkelte eksemplarer men ikke noget at fortælle om.

Endnu en god tur til polarcirklen var slut og målet om at få en +50 i båden, blev nået hele tre gange :-)

Sammenfatning og fremtiden

Alle flyndere over 125cm i guidebåden, blev genudsat. Den største efter et fælles bad :-)

Vinterfiskeriet var heller ikke i 2012 noget at skrive hjem om, hvad størrelse angår. Men der var perioder med rigtigt mange mindre fisk, hvilket igen giver håb for fremtiden. Team Svinet er stadig en del på havet og vil også være det fremover, men vi savner de dage hvor der kan landes fem målere i småbåden på øresund - eller måske endda 10 !I 2013 satser vi nok på området Ven, da en større bøde for at fiske i separeringen ikke ligefrem gør det sjovere...

Stevns svigtede totalt, men sådan er det. Så er det ikke sjovt at betale benzin til at sejle rundt 10-12 dage dernede...

Sommerbulefiskeriet gav så fire målere, hvilket må siges at være ok. Der er i perioder rigtigt mange fisk og det er sjovt i det gode vejr. Det er givet noget som vi vil fortsætte med, men igen så er troen på en dag med mange målere ikke så stor...

Fiskeriet for danske trollingbåde har vel aldrig været bedre end nu !  Derfor vil det være helt naturligt at søge dette fiskeri noget mere i jagten på stoooore blankfisk. For os bliver det imidlertid kun laks, fiskeriet efter havørred giver ikke nok kg forenden af linen,- i hvert fald ikke tit nok :-)  Det bliver givet også kun i foråret at vi for alvor vil dyrke fiskeriet, er noget særligt over de første varme dage med aprilsol. Målet må være igen at rykke teamrekorden på ørred og laks, det kan stadig forbedres.

Medefiskeriet vil også i 2013 blive dyrket, men kun sporadisk tror jeg. Ingen af os har rigtigt energien til at gøre mere ved det for tiden. Dog håber jeg at vi gennemfører turen efter hajer i 2013 !

Udlandet venter også i 2013, som vanligt er det Norge som står for skud. Jesper og jeg har hver en uge efter skrei på Sørøya. Jesper med sit sædvanlige hold i en Arronet, mens jeg har tre danske gutter fra Kbh med. Mængden af fisk deroppe bliver tilsyneladende større år for år, helt uvirkeligt i disse tider. Jagten på den illusive 30kg´s fortsætter...  For min del bliver det sidste år i rækken, da det ikke kan passe i min kalender for 2014.Sommeren 2013 bliver det 2 uger i Havøysund for mig, hvor min søn skal med for første gang. Så målet for turen vil være at sørge for at Lukas får en flynder for enden af linen ;-)
Jesper skal en uge til Sørøya, men også med målet om flynder og så self store torsk !

I 2012 forbedrede vi teamrekorder på:

Havørred      3kg     (DK)Laks             12.9kg (DK)
Helleflynder  156cm (DK)

De tre arter kunne være nye bud, omend det ikke er nemt på flynder. Torsk i udlandet er også muligt og nok den vi helst vil slå udover torsk i dk...   Som nævnt sidste år, kunne rødspætte også være en mulighed.

Hjemmesiden har rundet 1.8 millioner klik, hvilket er flot. Nu og da har nogen læsere været lidt skuffede over at der ikke er nok opdateringer. Vi kan jo ikke bebrejde nogen deres skuffelse, fordi det betyder at vi har skabt høje forventninger. Men på amatørbasis afhænger tiden til hjemmesiden af mange faktorer i vores liv og derfor vil opdateringen svinge. Ingen tvivl om at der ikke har været ligeså mange opdateringer som tidligere år, men vi har trods alt leveret opdateringer 97 gange på året, svarende til næsten 2 i snit om ugen. Det er ok i min verden. Der hvor jeg gerne vil være bedre, er ved at sørge for at der ikke går mere en 7-10 dage imellem opdateringerne. Det vil være et mål for 2013, men også kræve at vi har noget interessant at berette.

Tak for gode stunder, hjælp og tips samt meget andet til fiskekammerater, bekendte m.fl

God fiskesæson til alle !!

På Team Svinets vegne:

Nikolaj Hjorth

| Svar

Nyeste kommentarer

13.01 | 13:04

noget det tilsalg og hvad er prisen

28.09 | 06:24

Nice post!..good information,it is really helpful..it really impressed me alot and i just loved it.Thanks for posting @ https://packersmoversmumbaicity.in/

15.06 | 12:10

Packers And Movers Hyderabad Local Household Shifting Service, Get Free Best Price Quotes Local Packers and Movers in Hyderabad List, Compare Charges, Save Money And Time @