HAVØYSUND 2012

Midnatssol :-)

Udsigten fra min altan, guidebåden ligger med twinmonterede motor og Dannebrog i VHF antennen, nede til højre i billedet.

Erik med flynder på 12kg

Kim med flynder på 135cm

Flynder på 152cm til Kim

Tak for denne gang :-)

Anders Ramberg sluttede dagen af med en fisk på 128cm

Kim havde lovet at bade hvis han fik en over 50kg....

Vandet er 7-8 grader...

Heldigvis ventede Jacuzzi og kolde øl bagefter havneturen. Feststemning i karret !

Havkat på 6kg, ugens største, men vi fangede en del mellem 2 og 5kg.

Det er altså ikke bare sjov det hele....

René med sin drømmefisk på 140cm, den havde han kæmpet for :-)

Glæde, lettelse og eufori :-)

Kim med sin tredje og sidste PR flynder på turen; 153cm og feeed som en so...

Et drev over den dybe kant gav en torsk på 19.3kg, tror jeg skal bruge en dag derude næste år med hel sej...

Skipper med 139cm flynder.

Den dag var det godt vejr og båden summer af flynderfiskeri = nogen ligger ned og fisker, en sidder, en står osv....

24kg flynder

En svensk båd som søgte vores drev, har fået en god fisk på

Hajkrogen sættes i kæben

Runlock rebet er sat om haleroden.

Den måles til 138cm og genudsættes

Stor fisk har hugget

Hajkrogen sættes

Ny team rekord sikres

Klar til at blive målt :-)

Den er ikke sådan lige at styre i Barentshavets kolde vand...

156cm

Den huggede 6 meter fra det sted Kim´s på 153cm huggede....

Time to say goodbye...

Hun var ikke sen til at smutte, da rebet blev fjernet... Ses om 5-10 år !

385g Storm-hoved, påsat Mieko Predator Tail i Pearl/blå monteret med Owner Hyper Wire #10 ringe, Papa swivel 420lbs og Owner ST-66TN 3/0 trekrog. Turens agn, udfiskede alt andet ! Samme jig gav flyndere på 6, 8, 10 og 24kg, 139cm, 152cm, 153cm og 156cm. Samt mængder af torsk, brosme, havkatte m.m. op til 19.3kg før halen gik i stykker, hvilken jig !!

Til sammenligning er her Mustads svirvler, Bemærk hvordan den ene er hevet aflang i øjet !! Ringene er bare ikke god nok kvalitet. det gik godt sidste år og fisken på 153cm kom i båden, men det kunne ligeså vel være gået galt...

133cm flynder kroget af en af kunderne, fightet af flere, men til sidst gav de fortabt og jeg måtte overtage stangen efter den også har sat sig fast i bunden. 20 minutter senere kom den op, kroget i siden bag gællerne. Vi troede det var en langt større fisk... Kunden ville ikke sidde med fisken, derfor holdte jeg den, så han dog kunne få et billede med hjem.

sur mis !

Imponerende tandsæt...

Den sidste fisk jeg fangede på turen.

(Billeder nederst)

Fra den 4. til den 18. juli guidede jeg som vanligt på Nordic Sea Angling´s camp, lidt sydvest for Nordkap, Norge.
Jeg sejlede guidebåden med fem kunder ombord og den første uge var det lutter kendte ansigter; 3 nordmænd som jeg har sejlet sammen med de sidste to sæsoner samt Rene fra Team Terkel som også var med sidste år og som sidste mand, min gamle fiskekammerat Kim Jæger fra Team svinet.
Målet var klart; vi behøvede hverken fange mange arter eller mange fisk, bare det var store helleflyndere ! Det lyder jo meget simpelt, men det går ikke altid som præsten prædiker...

Vi tog direkte på havet efter rejsen onsdag aften, da der var lovet vind næste dag. En rask 14 timers tur efter den lange rejse, det er hårde kunder :-)
Vi blev belønnet med en del arter herunder 5 flyndere, dog kun op til 12kg. Vi var dog i gang.

Efter at have sovet var vi næste aften på vandet igen og fiskede hele natten. Det gjorde vi faktisk to nætter i træk, uden at få en eneste flynder ?!
Jeg tvivlede lidt på egne evner efterhånden, men min analyse var at vandet havde rigtigt dårligt sigt og vi derfor måtte skifte plads samt fiske dag, for at opnå bedre jagtmuligheder for fiskene.
Det hjalp, men første dag gav heller ingen flyndere, vi mistede dog en god fisk efter et fint udløb. Det gav lidt tro igen, men så kom der endnu mere blæst.
Vi havde på intet tidspunkt selv kunne vælge pladser, men måtte tage det som man kunne fiske på under forholdende.

Søndag var faktisk den mest blæsende dag, men kort fra havnen lykkedes det os at fange 2 flyndere, blandt dem en ny PR til Kim på 135cm.

Dagen efter tog vi en lang tur til en vindbeskyttet plads jeg også havde brugt i 2011. Det var et godt valg; flyndere på 80+128 og 152cm kom i båden. Den største igen til Kim og dermed PR for anden dag i træk. Ikke langt der er fra succes til fiasko.... Aftenen blev afsluttet med et bad i havnens kolde vand for Kim og derefter alle mand i Jacuzzi med kolde øl :-)

Den sidste dag tog vi på langtur med 4 svenske både. Fiskeriet var ikke super, men vi landede i løbet af aftenen 3 flyndere på 85+140 og 153cm.
De 140cm tilfaldt René fra Team Terkel og var ny PR,- han var meeeeget glad !
Den største var det naturligvis Kim som fangede, dermed øgede han sin PR for tredje dag i træk. Det var vidst ok ramt kan man sige. Lutter glade kunder.
De 4 svenske både fik tilsammen én flynder, den fik de til sidst da de blot lagde sig i vores drivspor. Til gengæld var den flot; 159cm og ugens største.
Nummer 2-3-4-5 og 6 på listen over campens største, havde vi i guidebåden...Personligt havde bare fanget to mindre flyndere, men forholdene gjorde også at jeg mest af alt var skipper denne uge.

Anden uge guidede jeg et hold som kom op med Jan Christoffersen. Det var et hyggeligt hold af ældre herrer, som ikke ønskede marathonfiskepas eller sejlads i hård sø.
Heldigvis fik vi lidt bedre vejr, herunder lidt sol og svag vind.

Vi lagde dog ud med svære forhold, vinden skiftede efter en uge i vest til nu at være i øst, så nye planer skulle lægges. Vi fik ikke flynder den første dag, men på andendagen prøvede vi en plads jeg havde fundet i 2011 og fik 3 flyndere. Ingen store, men der kom kød til gryderne og jeg mistede en større fisk.
Vi forsøgte os også med et drev på dybkanten, hvilket straks resulterede i en C&R torsk på 19.3kg til skipper. Tror jeg næste år skal prøve at bruge en dag på det fiskeri...
Så havde vi en dag med blæsevejr hvor vi blev inde og så kom der sol og svag vind :-)

Vi tog straks på langtur med 4 andre både. Vi åbnede ballet med en flynder på 23kg i første drev. Uden vind, blev det muligt for mig at fiske uden at skulle koncentrere mig så meget om sejlads. Det bragte mig på dagen flyndere på 24kg, 139cm og en ny PR + TR på 156cm. Fisken var vildt tyk og et gæt kunne være at den vejede omkring 60kg. Det samme var i øvrigt Kims fisk på 153cm, viiiild kondition. Det var gennemgående, at de fisk vi tog med hjem vejede væsentligt mere end tabellen indikerede. Vi tog ingen fisk med hjem over 120cm.
Den store var jeg i vandet og bade med, så vi kom udenom at løfte den ind i båden. En fed, fed oplevelse, jeg kun kan råde andre til at prøve. Helt vanvittigt så stærke flynderne er, det er ikke bare liiige at vende en så stor fisk som man ønsker i åbent vand...
Alle mine fisk blev fanget på samme jig, som Kim havde fisket med ugen før.
Den gik først i stykker på den sidste fiskedag. Hvilken jig !!!
Der var tale om en blå og hvid Mieko Predator Tail, påsat et storm jighoved på 385g med owner 3/0 ST66 stinger krog. Billede indsættes :-)
Igen var fiskeriet ikke nemt, de øvrige 4 både landede tilsammen en flynder på 138cm.

Anden sidste dag var vi en tur ude for at prøve et nyt sted som så lovende ud, igen sammen med en mængde svenske både.
De ældre herre havde fået smag for være i teten og gjorde det igen godt, vi fik 3 flyndere med den største på 133cm. De resterende både delte en enkelt på 75cm, på trods af at den anden guide var ude med et hold dygtige svenske fiskere fra CWC. Nogen gange falder heldet næsten ned i skødet på en....
Faktisk gjorde vi alt vi kunne for at hjælpe alle andre, men det var vores jigs de ville have !

Sidste dag var det imidlertid slut med heldet. Vi havde drillet svenskerne, så da var opsatte på at fiske os ned. Vi havde sat xtra shads på alle deres kroge og smidt oliven på dørken i deres båd.
Summen af dagen var at vi ikke fik nogen flyndere, mens svenskerne fik flere op til 142cm.
Men kunderne og jeg var egentlig mætte og tilfredse, så alt var godt. Vi tog tidligt hjem og ordnede alt til hjemturen. Jeg blev fodret af kunderne med svinelæber i porter, hvilket var ganske godt ?!
 Sidst på aftenen da alt åndede fred og idyl, sneg jeg mig ned i svenskernes båd, rullede deres svenske flag sammen og trak et kondom ned over det. At få en dansker ned med nakken, det kræver mere end flyndere. Kan vi ikke vinde på sportslig vis, må vi tage andre metoder i brug ;-)

Alt i alt to goder uger med fokus på store flyndere, et fokus som lykkedes ok synes jeg. Vi fik kun 23 flyndere i båden, men de 10 lå mellem 23kg og 60kg - med tre over 50kg. Det er langt bedre snitvægt end de tidligere ture jeg har været på. Vi brugte imidlertid heller ikke energi på de pladser som ofte holder mange, men mindre fisk.

Skal jeg trække lidt grejerfaringer frem fra turen, så er de to suveræne vindere;

Kinetic´s Edge 3776 20-30lbs stang, den er bare uovertruffen til dette fiskeri. Top of the line !!!
Vildt god rygrad, men lav vægt og fantastisk balance. Selv når den flexer helt ned i håndtaget har den stadig overskud. Har aldrig fisket med bedre stang.

Mieko Predator Tail i blå/hvid, som virkeligt udfiskede alle andre agn. Den er sindsygt holdbar; samme jig tog flyndere på 6kg-8kg-24kg-139-152-153 og 156cm samt mæææængder af torsk op til 19.3kg, før den gav fortabt og mistede halen, efter 10 dages intensiv brug. Den har lav vandmodstand, grundet udformen. Den har god bevægelse ved den mindste afdrift og kan fiskes super langsomt.
Den sidder meget fast på jighovedet, lim er strengt taget ikke nødvendigt.
Den er billig !

Et råd angående grej til fremtidige kunder; Undlad nu at bruge hjul med linefører, tynde fusionsliner, blinklåse og billige springringe.
Det koster hvert eneste år fisk, når man skal se at grejet ikke holder i stedet for at lytte til de råd man får inden. De penge som er sparet, vil ærge jer senere....

Tak til alle for en super uge deroppe, ser frem til næste år !

Nikolaj Hjorth

| Svar

Nyeste kommentarer

13.01 | 13:04

noget det tilsalg og hvad er prisen

28.09 | 06:24

Nice post!..good information,it is really helpful..it really impressed me alot and i just loved it.Thanks for posting @ https://packersmoversmumbaicity.in/

15.06 | 12:10

Packers And Movers Hyderabad Local Household Shifting Service, Get Free Best Price Quotes Local Packers and Movers in Hyderabad List, Compare Charges, Save Money And Time @