SØRØYA, SKREI 2015

Så blev det tid igen; for 7ende gang tog Jesper og jeg turen for at være skippere under skreifiskeriet. Som vanligt boede vi i Breiviksbottn og vi rejste naturligvis med Nordic Sea Angling.
Holdet bestod af næsten lutter gamle kendinge -
Garmin-Boys; Jørgen "Dumle" Askov, Thomas "Dr Død" Høy-Hansen, Jesper Lyngsie og Jakob "Spring over" Kofod ,var blevet udvidet i år efter at Garmin havde sendt en bunke merchandise til Kim "Kimse-Manse" og undertegnede. Dertil kom en gammel kending i Christian "Dunker" Durup, samt eneste nye mand på på skreifiske; Mogens "Munse-Dengse" Rasander :-)
Forventningerne til turen var høje efter den seneste uge fangster, samt det faktum at besætningen på Jespers båd stod inde for, at det ville blive godt vejr i perioden 25/3 til 1/4 2015 !  Det fik de ikke helt ret i, men vi kunne dog sejle ud og fiske 4½ ud af 6 dage og det er ikke dårligt på Sørøya i marts....

Fiskeriet startede jævnt den første dag, men havde dog peaks som f.eks. Doktor Døds torsk på 36kg - der røg den pulje tænkte holdet da den blev vejet og doktoren snuppede 1. pladsen på alletiders største liste, for vores hold.
Doktoren fløj højt og sagde, at det ville han aldrig opleve igen. Jeg besvarede ham, at der var en ny dag imorgen !! Tænk at det skulle vise sig at blive sandt...

Anden dagen startede fint; Thomas fangede relativt tidligt en ny kæmpe på hele 37.1kg, den Doktor er jo heeeeelt ude af kontrol ??!!
Vi søgte lidt i området hvor Thomas havde fanget sin fisk, dog uden det store held. Indtil jeg studsede lidt over nogle prikker over bunden, som ekkoloddet tegnede på ret dybt vand. Jeg fik Mogens og Kim til lige at sænke deres jigs meeeeeget langt ned og hopsa, kom der en 27.5kg fisk.
Det blev startskuddet til ét anderledes skreifiskeri end vi plejer at dyrke.
Når vi fandt prikkerne på det dybe vand, holdt vi båden over dem og jiggede indtil hugget faldt og det faldt TUNGT, for det var næsten udelukkende MEGET store fisk !! Første fisk i min båd som brød 30kgs grænsen var Durups bobbel af en fisk; 127cm lang og 33.7kg tung ?!
Kort efter kunne jeg følge trop med min første 30er, den holdte bismerens stang klart opad på 30kg og det var alt riiigeligt til gøre mig til en meget lykkelig mand :-)
Kort efter fulgte endnu en PR til mig på 34.5kg, 30m udløb tog den, det er meget når man i forvejen fisker på 120m dybde.... Tænk at fiske så mange år efter en 30+ og så fange to lige efter hinanden.
På Jespers båd landede de to stk mere over 30kg, de var begge lige over målet.
Som afslutning på min båd lykkedes det Kim at slutte dagen af med sin første 30+ torsk. Det blev noget dramatisk, da den under landingen mistede krogfæstet så den blot flød rundt i overfladen uden for gaffens rækkevide. En noget anspændt situation, specielt når fisken slog med halen, indtil jeg fik slået en cirkel med liner i vandet osv og Mogens fik sat en gaf i torsken. Fisken vejede 32.85kg.
I beretningen er alle de store fisk mellem 27 og 30 kg udeladt, det var voldsomt !
I havn var vi alle overstadige over dagen, 2 dage gået og 6 af 8 mand var over de tredive kilo ??
Kontrolvejnigen startede og derefter var det billeder og så et par glas vin, men ikke for mange, vi skulle afsted igen tidligt lørdag morgen og jage PR fisk til dem som manglede.

Lørdagens vejr var ikke super godt, så det tog sin tid at kom ud til området vi havde fisket så godt i. Men vel fremme blev vi belønnet; da jeg tog gassen af motoren tonede 8-10m prikker op på vores hot-spot, jiggene blev straks beordret mod bunden og vi ventede i spænding det lille minut det tager jiggen at komme ned. Da jiggene ramte bunden kom der hurtigt kontakt; 1-2-3 og så den sidste- alle fire mand stod med maximalt flexede klinger på Westin W6 stængerne, som alle på holdet fisker med. Inden længe kom de første torsk til overfladen, det var STOOOOORE fisk !!  Tre store i båden og så ventede vi bare på den som så tungest ud, Mogens som ikke havde fået 30+ fisk havde et voldsomt anstrengt smil på, mens han kæmpede. Desværre gik krogholdet 20m fra overfladen og fisken så vi aldrig. De øvrige tre fisk vejede 25.5 - 27 og 29.1kg.
Vi anede hvad der ventede os og følte hver gang spændingen, når vi slap de selvlysende Big-Bob jigs mod bunden langt nede, nede hvor de abnormt store torsk svømmede rundt.
I andet stop fik jeg en usædvanligt lang torsk på 148cm til overfladen, desværre var den færdiggydet og vejede derfor "blot" 23.5kg. Der kom også fisk som bar præg af virkelig høj alder; kæmpe hoveder, dårlig kondition, sår og ar efter møder med garn og andet.
Fiskeriet var virkeligt godt !
Så kom dagens første 30kg´s, igen var jeg tilsmilet af heldet og landede en supertorsk på 32.8kg. jeg var parat til at afslutte mit fiskeri, jeg havde fået mere end jeg havde kunnet fantasere om.
I Jespers båd så vi skipper med armene i vejret, en ny PR var kommet til overfladen. I båden blev den vejet til 32.5kg - så var hele team svinet over de 30kg og hver især havde vi fået ny PR.
Kim hævede kort efter sin, da han landede nok en stor torsk, denne gang på hele 33kg !
Jørgen "Dumle" hævede sin PR med en torsk på 33.5kg, hvorefter Durup og Kim hver skrev en 30+ fisk mere på CV´et.
Nu manglede kun Mogens at komme over de 30kg. Han var taget afsted med en PR på 20.2kg fra Øresund, så de 27.9kg han havde opnået dagen før var riiigeligt hvad han havde håbet på hjemmefra. Men presset øger jo når alle andre på holdet pludselig er over de 30kg og fra Jespers båd hørtes hyldest- og støttesange til Mogens hver gang de sejlede forbi og så Mogens med flex på klingen. Flere store fisk glippede og sled sig af undervejs mod overfladen, men til sidst lykkedes det og en smuk fisk lå og glinsede i nogle af de få solstråler et lysnærigt Finnmark gav os under ugen. Et glædeshyl gjaldede og en næve blev holdt mod himlen, da 30kgs bismarvægten måtte give klart op mod tyngden fra Mogens torsk, som senere blev kontrolvejet til 31.7kg :-)
Endnu en fornøjelig aften med kontrolvejning og billeder, igen 7 over 30kg på dagen til vores både og ALLE på holdet nu over de 30kg med halvdelen af dagene tilbage,-  helt eventyrligt !!
Vejrudsigten for søndag var elendig, så klokken blev mere end 04, før Mogens og jeg som de sidste slukkede lyset...

Søndagen springer vi elegant over, 15m/s gjorde at vi blev i hytten, afbrudt af et kort forsøg fra Jespers båd som resulterede i årsbedste på sej for både Dumle og Kofod, dog begge på ca 200gram...

Mandag racede vi mod pladsen efter en formiddag på Breviksfjorden pga vejrliget, men noget var ændret. Strømmen løb anderledes og de store torsk var ikke i hugget. Efter en del kamp måtte vi søge andre græsgange og fik fint med målere. I min båd havde vi store fisk i mængder så højt i vandet, at vi kunne se målertorskene hugge jiggen 12-15 under båden.
I Jespers fik de samlet endnu en 30kgs til Jørgen Dumle, 30.3kg vejede den, det skete under mere klassisk skreifiskeri på store stimer.
Personligt synes jeg det var lidt svært at finde motivationen til at fortsætte jagten efter de to fantastiske dage, vi havde fået alt hvad vi kom efter og tilfredsheden havde for mit vedkommende indfundet sig.

Tirsdag havde vi en eventyrlig god vejrudsigt i ryggen, den viste sig dog ikke at holde... I stedet fik vi ca 10 m/s og slud, ikke befordrende for den manglende motivation.
Vi havde faktisk godt fiskeri, på mere klassisk vis. Nok den dag vi fangede flest målere i min båd, men ikke så mange store. Det blev dog til 3 over 25kg på 25.7-28.3 og 29.9kg, så er man nok lidt fartblind, hvis ikke man er tilfreds...
I Jespers båd fik de ordnet turens sidste hurdle; Kofod manglede som holdets sidste at slå sin egen personlige rekord. Det blev klaret med flotte 34.3kg og for lige at toppe præstationen fangede han også en på 30.3kg, så begge både nu havde 9stk over de 30kg.
Vi havde aftalt at kæmpe til kl 16, men orkede det ikke og sejlede tidligere ind begge både - glade og tilfredse :-)

Opsummeret så bød turen på følgende i de to både;
Jespers båd:   84stk over 20kg
                     24stk over 25kg
                     13stk over 28kg
                      9stk over 30kg; 30.0-30.3-30.3-30.3-32.5-33.5-34.3-36.0 og 37.1kg

Nikolajs båd:   56stk over 20kg
                     28stk over 25kg
                     17stk over 28kg
                      9stk over 30kg; 30.0-30.8-31.4-31.7-32.8-32.9-33.0-33.7 og 34.5kg

Det blev en helt igennem eventyrlig tur, som satte nye standarder for skreifiskeriet. Standarder som allerede i skrivende stund igen er fornyet af Jakob Lindbergs hold deroppe. Men det betyder intet for vores oplevelse, sikke en tur !
Det betyder dog også at det meste af holdet stille sig tvivlende overfor en ny skreitur, for hvordan skal man undgå at det bliver en "fiasko" fiskemæssigt ?
For de fleste af målene nået og bægeret fyldt, vi sigter mod nye mål men indenfor torskefiskeriet og baren ved at være for høj.
Kan dog varmt anbefales !
Bliver der en ny tur for mit vedkommende, bliver det fordi et hold jeg tænker vil være hyggeligt, vil benytte mig som guide, der skal andet end fiskeriet til at bære hvis jeg skal tilbage.
Jesper er egentlig ene mand om at være afklaret med at ville tilbage næste år, betinget af at der er et hold han vil med. Så får vi da en ny skreimappe om et års tid på siden :-) Spændende om den så også kun indeholder +30 torsk...

Tak til alle deltagere på holdet for en super oplevelse.

Nikolaj Hjorth

| Svar

Nyeste kommentarer

13.01 | 13:04

noget det tilsalg og hvad er prisen

28.09 | 06:24

Nice post!..good information,it is really helpful..it really impressed me alot and i just loved it.Thanks for posting @ https://packersmoversmumbaicity.in/

15.06 | 12:10

Packers And Movers Hyderabad Local Household Shifting Service, Get Free Best Price Quotes Local Packers and Movers in Hyderabad List, Compare Charges, Save Money And Time @